Saturday, 21 May 2016

Sinopsis penuh

BAB PROLOG
KAWAI MARU

Kawai Maru sebuah kapal nelayan besar dimiliki oleh Tuan Kawai. Tuan Kawai seorang yang kaya raya sejak berumur awal tiga puluhan. Namun kerana cintakan laut lebih daripada daranan. Nama kapal Kawai Maru mengambil sempena namanya. Seorang yang berpengetahuan luas dalam bidang perikanan. Kawai Maru menempatkan  dua ratus pekerja. Dua tingkat Kawai Maru dijadikan tempat tidur. Satu tingkat ruang dapur dan dewan makan . Dua tingkat tempat menyimpan ikan lengkap dengan bilik sejuk beku. Teknologi moden digunakan seperti komputer dan sattelit dalam kapal Kawai Maru. Di Lautan Pasifik Kawai Maru tiada saingannya. Perairan Ogonshotto merupakan tempat tangkapan ikan merah dan tuna yang berdaging enak iaitu lubuk ikan luar biasa..

     Orgonshoto merupakan republik yang terdiri dari enam  buah pulau lebih kurang 1500 batu di barat laut Pulau Easter milik Chile.Tatamanu merupakan ibu negara dan pelabuhan utamanya.Menurut Tuan Kawai kepulauan ini telah dijumpai oleh pelayar-pelayar Jepun pada permulaan zaman Edo dan merekalah yang menamakannya Ogonshotto. Ogonshotto mempunyai hubungan dengan Jepun. Pengaruh Jepun terdapat di Ogonshotto misalnya terdapat generasi kacukan Jepun di Futu-Ata.Pulau-pulau Ogonshotto menawarkan pemandangan  yang menakjubkan. Di kepulaun ini terdapat gunung-gunung berapi seprti gunung berapi Gora-Gora, Rai-Rapa  dan Futu-Ata. Terdapat pusat-pusat hiburan di sini seperti di Malagana.Rakyat Ogonshotto ramah dan kaya dengan cerita.Kisah-kisah di Ogonshotto menjadi  kutipan anak-anak kapal Kawai Maru dan menjadi lebih jelas dan lengkap selepas peristiwa pertemuan dengan nakhoda dan pengikut-pengikutnya di sebuah pulau asing selepas berlakunya Tsunami.

BAB 1
KOLONIAL

Presiden seorang yang di sanjungi dengan gelaran-gelaran yang baik seperti dewa-dewa bagi yang menyukainya. Namun bagi mereka yang tidak menyukainya memberikan gelaran-gelaran yang tidak baik yang hodoh-hodoh dan busuk-busuk seperti ‘Belut Selat Morauka’ dan ‘Dewa Badak’. Dia di beri gelaran ‘kolonial’ atau ‘peribumi sebagai kolonial baharu’. Media masa di Ogonshotto adalah milik presiden.Riwayat Presiden dari kecil hingga sekarang tiada cacat-celanya seperti kain putih yang dikeluarkan dari gedungnya kerana biografinya ditulis oleh pengarang yang mendapat imbuhan sangat lumayan darpada Presiden.

     Riwayat sebenarnya ialah dia merupakan anak luar nikah Malagana. Pada usia tujuh tahun semasa merayap-merayap di pantai Tanjung Takatea dia berenang ke sebuah kapal besar menyeludup masuk ke sebuah kapal Eropah. Dia bersembunyi antara peti-peti kayu.Dia tidak mempedulikan perasaan ibu dan kawan-kawannya akan kehilangannya. Dia menjadi pencuri makanan yang licik, menyorok tanpa jejak dan tidur tanpa dengkur untuk mengelakkan dirinya dikesan.namun akhirnya dia ditangkap.Apabila tiba di Eropah dia dibawa ke rumah seorang kelasi tua. Dia dipaksa bersekolah. Dia tidak pernah mencapai kedudukan di atas nombor dua puluh di dalam kelasnya.Semasa di kolej dia membuat kajian untuk semester pengajiannya tentang kumpulan haram di China dan Jepun. Kajiannya hilang dari bilik pensyarahnya setelah disemak dan diberi markah.Semasa di universiti pula dia membuat tesis tentang kediktatoran. Seperti dahulu tesisnya hilang dari simpanan perpustakaan jabatan dan profesornya.

     Namun mengikut catatan biografinya seorang nakhoda Eropah sudah lama memerhatikan kepintarannya lalu memohon kebenaran ibunya membawanya ke Eropah.Nakhoda telahmembawanya secara sembunyi kerana ibunya menghalang. Mengikut catatan dia seorang yang pintar semasa kecilnya di seluruh kepulauan Pasifik.Sebaik tiba di Eropah dia diambil sebagai anak angkat dijaganya dengan baik  dan dikagumi nakhoda dengan mengatakan kekagumannya dengan seorang anak kecil dari Pasifik yang cepat belajar menyesuikan diri,pintar dan dihormati rakan-rakan sebayanya di sekolah. Di peringkat kolej dia mendapat markah tertinggi atas kajiannya “peranan pihak Berkuasa Menghapuskan Pengaruh Kumpulan Haram di China dan Jepun”. Tesisnya di universiti, menurut biografinya adalah tentang kemunculan dan perkembangan fahaman demokrasi di Asia Pasifik.

      Dia mendapat tawaran bekerja di sebuah firma Eropah namun dia ingin menghabiskan masa di laut selama dua minggu bersama-sama dengan tiga orang rakannya dengan menyewa sebuah kapal.Baru tiga hari belayar kapalnya dilanda taufan. Di tengah ribut taufan dia merasakan seperti menerima hukuman kerana kenakalannya masa lampau iaitu mencuri makanan dan mencuri tesisnya. Setelah berminggu-minggu atau mungkin berbulan-bulan dia terdampar di pantai negaranya, Ogonshoto. Dia diselamatkan oleh penduduk Ogonshotto.Dia memeluk lutut ibunya di pantai demi untuk menunjukkan rasa hormat seorang anak yang tahu asal usulnya dan turut menghebohkan kepulangannya..

       Dia mengambil keputusan tidak mahu pulang ke Eropah dan menyertai parti politik popular di Ogonshotto yang di dukung pihak polis, tentera dan karyawan umum. Bintangnya naik cepat di mana dia selepas tiga tahun dia dilantik sebagai Timbalan Presiden dan seterusnya enam bulan kemudian menjadi Presiden baharu setelah kematian presiden sewaktu tidur.

      Dia memilih corak pemerintahan demokrasi kapitalisme. Dalam ucapan utamanya dia berkata merekalah penentu masa depan Ogonshotto . Setiap penentangan di anggap kuman yang mesti dihapuskan.Dia mengatakan kapitalisme telah dipilih namun rakyat tidak mampu mencapai matlamat keuntungan  dan tidak tahu apa itu pertandingan bebas, persaingan adil atau pemerintahan  yang lebih baik.Baginya rakyat Ogonshoto lebih suka hidup dalam kesedeharnaan. Konsep asrama universiti tempat mahasiswa berkumpul dan boleh membuat gerakan kolektif dihapuskan. Sebarang bentuk bantahan tidak dilayan malah akan dihukum. Penekanan baru bahawa tugas mahasiswa ialah berkuliah.Menurutnya lagi  terdapat gangguan di Ogonsotto kerana rakyatnya turun temurun menganggap kemajuan membawa implikasi negatif terhadap nilai kekeluargaan, niali moral dan alam sekitar, oleh itu apa guna mereka memilih demokrasi dan kapitalisme.

       Pembangunan telah merebak masuk ke kawasan-kawasan petani dan nelayan dengan bantuan Kapitalis seperti Jepun. Gaya hidup anggota dewan presiden telah berubah kepada menggunakan kedudukan dan peluang untuk berlumba-lumba mencari kekayaan. Isterinya sendiri di gelar 'Ju' kerana mesti menerima sepuluh peratus komisen kekayaan dalam setiap urus niaga pemerintah.
Kunjungan presiden sebuah republik Afrika untuk menjalinkan kerjasama pendidikan dan ekonomi. Presiden memberitahu kemewahan bukan matlamat rakyatnya oleh itu kemewahan diagihkan kepada orang-orangnya. Dia juga dia memberitahu presiden negara Afrika rakyatnya tidak menghormatinya tetapi takut akannya.
Kedudukan presiden di istana kukuh ibarat ada tujuh tembok ajaib mengelilinginya di mana setiap penentangnya seperti mahasiswa, nelayan, petani, wartawan radikal dan seniman telah di belenggu oleh pemerintah ada antaranya menjadi mangsa penyeksaan dan pembunuhan misteri.


BAB 2
JENERAL

Seorang Jeneral besara telah memilih untuk tinggal di Ture walaupun memiliki rumah besar di Tatamanu. Terdapat golongan tua yang mengatakan yang dia lahir di Pukana bukan di Ture.Jeneral telah menakluki hati penduduk Ture di mana selepas sarapan dia dan isteri akan ke kampung-kampung bertanya khabar dan menghulurkan bantuan kepada kenalan baru di kampungnya. Perpindahannya ke Ture bertepatan seminggu selepas beberapa ekor paus biru dilihat buat pertama kalinya berenang di mulut SelatGareva yang tidak muncul selama empat tahun. Dia menganggap ini merupakan petanda baik baginya menetap di Ture.

       Perpindahannya ke Ture merupakan petanda buruk bagi seorang Pegawai Kanan yang telah bertahun-tahun menanam pengaruh di Ture. Pengikut-pengikut kanannya bergabung menentang Jeneral dengan menabur fitnah tentang kelahiran Jeneral dan menghina ibunya. Namun mereka kecewa kerana tidak dapat membuktikan kelahiran Jeneral. Jeneral telah melalui penghapusan identiti semasa misinya di Karibati. Sebulan sebelum bersara dia telah memilih Ture sebagai tempat kelahirannya semasa proses mengganti  kartu tentera.

     Jeneral bertindak balas dengan menyebarkan risalah tentang kelahiran Pegawai Kanan. Pegawai kanan dikatakan anak laut kerana dia lahir di atas kapal yang berada di antara Gora-Gora, Rai-Rapa dan Futu-Ata di Selat Morauka. Jeneral memilih Ture kerana peribadi dan pimpinan politik di Ture mulai lemah. Wakil Dewan Presiden di Ture sekarang sudah tua bangka, mula sakit-sakit dan tiada sebarang pembangunan yang dilakukannya. Dia telah membayangkan hasratnya untuk mengundur diri pada pemilihan akan datang. Bagi jeneral musuh politiknya hanyalah Pegawai Kanan.

    Jeneral menganggotai parti politik pemerintah. Matlamat jangka pendeknya ialah menggantikan wakil dalam pemilihan umum dan matlamat jangka panjangnya ialah mendapat penghormatan sebagai Jeneral dan imbuhan kewangan.Dia memilih parti politik kerajaan kerana dapat menyediakan kedudukan dan kemewahan.Jeneral dan Pegawai Kanan dipelawa ke restoran  makanan laut di Ture. Wakil menyatakan hasratnya untuk bersara kerana sudah tua dan nyanyuk. Jeneral memberitahu dia belum bersedia bertanding dan mencadangkan Pegawai Kanan. Pegawai Kanan gembira kerana Tuan Wakil akan bersara dan Jeneral pula nampaknya belum bersedia menceburi bidang politik. Namun bagi Jeneral hati Pegawai Kanan telah berjaya digembirakan kerana dalam taktik ketenteraan lebih baik menyerang ketika musuh leka.Pegawai Kanan meletak jawatan sebagai penjawat awam untuk membolehkannya  mewakili parti pemerintah dalam pemilihan umum akan datang.

          Dalam pada itu orang-orang Jeneral terus berkempen di mana fokus utama ialah anggota-anggota komiti parti serta ahli keluarganya. Jeneral menjanjikan pembangunan dan pelancongan di Ture. Keuntungannya nanti akan dibahagi sama rata kepada anggota komiti dalam bentuk bot-bot mewah, kereta buatan Jerman dan sejumlah wang. Pegawai Kanan terkejut kerana mendapat tahu sokongan memihak kepada Jeneral. Orang kuatnya mencadangkan sogokan wang kepada anggota komiti supaya berpaling tadah kepadanya.Presiden ingin membuat penyelesaian di antara  mereka berdua. Mereka diberitahu Presiden ingin berjumpa tepat jam sembilan malam di dalam bot dihujung pengkalan Ture. Pegawai Kanan bertekad akan menyatakan taat setianya kepada Presiden, menganggap Tuan Wakil sekarang sebagai bapa penasihatnya dan menghormati Jeneral sebagai tokoh perang yang handal. Namun sebaliknya berlaku di pengkalan tersebut semasa menunggu ketibaan Presiden, Pegawai Kanan telah di bunuh oleh Jeneral yang pada mulanya gagal menembak Jeneral kerana  pistol tidak berpeluru. Mayatnya ditolak ke dalam laut dan Presiden tidak kunjung tiba.

           Pada hari mesyuarat komiti secara rasmi Jeneral menawarkan dirinya. Jeneral menganggap hari itu hari kemenannganya kerana sepuluh daripada tiga belas anggota komiti memihak kepadanya. Namun sebaliknya berlaku dia ditangkap polis kerana membunuh Pegawai Kanan. Gambar-gambar bukti pembunuhan ditunjukkan kepadanya. Tuan Wakil di beri mandat kekalkan kerusinya dalam pemilihan umum akan datang kerana Presiden hanya mahu melihat hasil pemilihan umum.



BAB 3
PENYAMARAN

Bertahun-tahun 'Peristiwa Tubua' menjadi persoalan penduduk di Ogonshoto tentang benarkah Presiden telah melakukan penyamaran dalam peristiwa tersebut. Tubua ialah sebuah pekan pelabuhan di barat Gora-Gora. Orang-orang Presiden telah mendapat restu untuk merancang pembangunan pedalaman Ture. Kompleks hiburan dan perjudian akan dibina. Sekumpulan penduduk pedalaman Tubua memprotes rancangan Presiden. Mereka menubuhkan  sebuah komiti yang menentukan tahap serta kaedah-kaedah protes. Protes mereka dalam bentuk sepanduk-sepanduk, bukan sahaja di pedalaman Tubua, malah di Tubua atau di perahu-perahu nelayan.Protes memuncak pada hari Presiden berangkat melakukan lawatan rasmi tiga minggu ke Guatemala, Brazil dan Peru.

         Pada suatu petang seorang lelaki tua datang ke pedalaman Tubua. Lelaki tua itu berbadan bongkok sabut,berjambang, misai janggut hampir menutupi mukanya. Dia memakai cermin mata gelap. Dia mengatakan kedatanganya dari Kuri kerana mendengar bantahan penduduk. Baginya nasib penduduk Tubua lebih penting daripada ikan, sotong dan ketam. Di diajak bemalam di rumah ketua protes.Dia disukai kerana sikapnya berani mengata presiden. Selepas makan malam dia dijamu minuman seakan sake. Lelaki tua itu mengatakan  waktu dahulu turun temurun amalan berbincang dilakukan dalam menyelesaikan masalah tetapi sekarang tidak diamalkan lagi. Cadangannya supaya protes dihentikan supaya Tubua kembali aman.Namun jawapan anak muda mereka bukan tidak mahu berbincang tetapi sekarang perbincangan trsdisional telah berpindah ke Dewan Presiden yang tertutup sehingga jarang-jarang keputusan dapat didengar.Kesan sake menyebabkan suara lelaki tua itu berubah-rubah.

      Lelaki tua itu seterusnya ingin tahu kesan dari pembangunan tersebut. Mengikut tuan rumah kesan pembangunan tersebut rumah tangga dan keluarga akan tunggang-terbalik, gondolan bukit-bukit, hakisan tanah dan merosakkan kolam air panas semula jadi. Kawasan tadahan hujan juga akan musnah menyebabkan Ogonshoto akan mengalami  kekurangan air.

     Keesokan hari lelaki tua itu mengepalai perarakan dengan penuh semangat menuju Tubua. Menjelang malam mereka tiba di Tubua dan bermalam di sana. Mereka meneruskan perarakan ke Tatamanu keesokan harinya. Pemuda dua puluhan yang bersama lelaki tua mula menyedari perubahan pada lelaki tua itu. Lelaki tua itu beberapa kali menepuk dahinya, mengusap jambangnya dan menoleh ke belakang ke arah kumpulan ramai yang memekik memarahi presiden. Perubahannya amat nyata ketika perarakan menghampiri simpang tiga.

       Apabila jarak antara para demonstrasi dengan tentera lebih kurang 500 meter lelaki tua berhenti dan memberi isyarat supaya berdiri di tempat masing-masing. Lalu dia menapak 20 langkah ke hadapan kemudian tunduk berfikir. Tiba-tiba lelaki tua meluru ke arah tentera  sambil menjerit, "dari Kuri". Bom asap bewarna kuning dilepaskan. Para demonstrasi bertempiaran lari menyelamatkan diri. Akhirnya apabila bom asap hilang lelaki tua turut lenyap entah ke mana. Malam itu lelaki yang pernah menjadi ketua protes merenung bayangnya di cermin. Tatkala memandang cermin terbayang wajah lelaki tua dari kuri itu sekiranya kaca mata ditanggalkan, janggut ,misai dan jambang dicukur lalu dipakaikan sut, kemeja dan tali leher wajahnya menyerupai Presiden.

     Keesokan harinya teori penyamaran tersebar luas di Tubua. Namun akhbar tunggal Ogonshotto menyangkalnya dengan mengatakan presiden terus bertugas di pejabatnya empat jam selepas kembali daripada Peru.Begitu juga minggu berikutnya beberapa orang daripada Malagana, Aitu,Ture, Pukana dan Ruakita datang ke Tubua.Sambil minum-minum di kedai kopi mereka bergaul dengan penduduk tempatan lalu memberi pendapat bahawa penyamaran Presiden itu karut kerana ada yang menyatakan terlibat menyambut dan menghantar Presiden ke istana.
Teori  penyamaran tidak pernah luput daripada pemikiran lelaki ketua protes kerana dia masih ingat percakapan lelaki tua semasa mabuk sake lenggok bahasa Kurinya bercampur dengan lenggok bahasa  yang agak baik di Tatamanu.Juga lelaki tua itu tidak pernah menanggalkan kaca mata  hitamnya.

      Ungkapan "dari Kuri" dari orang tua itu juga baginya merupakan kata-kata rahsia apabila memerlukan pertolongan segera. Misteri penyamaran tidak pernah terjawab kerana pentadbiran Presiden seperti tembok istananya yang tebal. Mungkin sake yang keras dapat memaksa seseorang bercakap benar.



BAB 4
AISBERG

Tujuh buah kapal telah berjaya menarik aisberg raksaksa ke utara. Aisberg kedua yang lebih besar degerudi, dipahat dan diikat. Lebih kurang pukul sembilan malam barulah aisberg kedua mula bergerak. Aisberg ditarik ke Ogonshoto kerana dua bulan lagi akan mengalami kemarau keras sembilan bulan.Sejak beberapa minggu hujan tidak turun. Bukit-bukit Gora-Gora telah lama gondol dan sungai-sungai kering kontang. Siang hari di Ogonshoto begitu panas , kering membakar kulit bumi, manusia dan haiwan. Kejayaan menarik aisberg di sampaikan ke Tatamanu. Radio dan TV menyiarkan ucapan Presiden dengan nada gembira dan menganggap 14 nakhoda itu pahlawan baharu Ogonshoto. Dia percaya di Pasifik hanya Ogonshoto  yang berani menarik aisberg. Ucapan Presiden menggembirakan Ogonshoto namun yang lebih gembira ialah 15 orang iaitu ejen mendapatkan pakar aisberg dan 14 tuan kapal yang mendapat kontrak tersebut.

      Namun menurut wartawan TV Japan News Network saluran 6 Ogonshoto tidak perlu mengeluarkan belanja sekiranya bijaksana mengurus alam sekitar terutama kawasan tadahan di Gora-Gora.Sejak berita penarikan aisberg tersebar Teluk Pinavana sering dikunjungi penduduk. Antaranya lelaki tua dari Runakita. Mereka membayangkan kapal-kapal dan gunung ais. Mereka lupa langit dan bumi Ogonshoto semakin kering, tanah mulai retak, pohonan mulai layu.Lelaki tua itu beranggapan mungkin benar suatu hari nanti gunug ais itu akan tiba. Dalam perjalanan ke perahu dia membeli empat belas tong air di Tatamanu.Sepanjang  perjalanan balik ke Runakita dia akan berhenti mengambil air jika menemui sumbernya atau ada yang menjualnya.

        Beberapa buah syarikat pembalakan dilantik memotong aisberg menjadi bongkah-bongkah. Tuan-tuan punya kren dipilih terus bertanggungjawab untuk mengangkat bongkah-bongkah ais ke atas geladak atau lori kelak. Lori-lori pulak akan mengangkut  bongkah-bongkah ais ke tangki-tangki air.Setiap orang boleh membawa pulang ais potong mengikut saiz yang terdaya dibawa.Catuan air tetap akan dikenakan selama sembilan bulan walaupun tangki-tangki utama akan dipenuhi air sehingga hujan lebat turun.Keputusan itu diumumkan di radio,televsyen dan akhbar.Buat pertama kalinya akhbar menyiarkan gambar setiap aisberg ditarik tujuh kapal.Berita itu sudah memenuhi setengah impian mereka tentang air dan setengah lagi harus ditunggu saat ketibaan aisberg di Teluk Pinavana.

      Seminggu sesudah berita itu diumumkan, barulah lelaki tua itu mendengarnya melalui tetangganya kerana ketiadaan TV dan radio di rumahnya dan juga dia buta huruf.Lelaki tua itu menggali kolam di belakang  rumahnya. Sambil menggali kolam dia berfikir untuk mengisi tujuh tong airnya yang masih kosong. Dia menggali di bawah matahari membakar hampir tanpa henti sepanjang hari kecuali untuk makan dan minum.Tetangganya lelaki tua memberitahu kontraktor  pemilik kren di pelabuhan dan pemilik gergaji raksaksa telah memberi kata dua kepada admonistrator tinggi Ogonshotto supaya bayaran digandakan tiga kali dan dilunaskan sebelum aisberg tiba.Lelaki tua itu memagari kolamnya. Jiranya memberitahu pentadbir Ogonshotto bersetuju memenuhi tuntutan pemilik kren dan gergaji rasaksasa. Begitu juga pemilik lori dan kapal akan diberi bayaran tambahan.
Lelaki tua itu terus menggali. Sambil itu dia berusaha memenuhi tujuh tong airnya dengan memasak air laut di mana harapanya titisan air daripada wap yang dihasilakan dapat memenuhi tong airnya.Dia bekerja siang dan malam mendalamkan kolamnya hingga sampai pada dasar yang pejal dan keras. Hampir tiga bulan jirannya tidak muncul untuk bercerita tentang aisberg membuatkan lelaki itu tertanya-tanya apa telah terjadi kepada aisberg.Lelaki tua itu lega kerana tujuh tong airnya telah penuh berisi air. Dalam kelegaannya itulah di dasar kolamnya terpancar mata air.





BAB 5
MAINAN

Telah sampai masa untuk memulakan permainan. Pemuda itu melambungkan tupai jantannya ke udara dan dengan pantas kedua-dua tangan memegang temiang,membidik tupai kerawak jantan namun tersasar. Begitu juga percubaan keduannya tersasar hanya seinci dari kaki belakang tupai.Dia terus mengejar tupai tersebut dan mulai memahami erti keseronokan permainan tersebut yang tidak terdapat di Kiribati dan Banaba tempat kelahirannya. Mustahil dia akan terlibat dalam permainan itu kalau telah maut ketika hanyut lebih enam puluh hari di lautan beberapa tahun dahulu. Dia berasa kesal kerana dua kali tersasar damaknya sedangkan sebelum ini damak-damaknya menusuk sasaran. Dia kembali mengigati sesalanya beberapa tahun lalu kenapa dia tidak berpatah balik ke pantai Banaba yang masih kelihatan.Kehilangannya akibat dipukul ombak  ketika itu dicari oleh keluarganya.Ibunya bermimpi yang membawa alamat kematiannya  tetapi  sebaliknya  mendapat berita gembira di mana dia telah dijumpai  hampir maut di pantai barat Gora-Gora.Dia dirawat di hospital Tubua selama tiga minggu.Hampir setiap hari akhbar Ogonshoto menyiarkan kisah 'mati hidup semula' pemuda dari Banaba itu. Hasrat Presiden ingin mengambilnya sebagai anak angkat mendapat pujian media Ogonshoto.Tindakan itu atas dasar kemanusiaan dan persahabatan dua negara.Namun bagi pihak pembangkang jika pemuda itu bukan dari Banaba mustahil Presiden mengambilnya sebagai anak angkat kerana Banaba mempunyai sejarah panjang untuk bebas daripada kolonial Kiribati . Secara simbolik Presiden menyokong idea pemisahan. Pemuda itu bingung untuk memulakan hidup baru di negara asing sebagai anak angkat Presiden. Lalu dia mengambil keputusan lebih banyak diam daripada berkata-kata.Dia diberikan tugas bekerja di stor sukan.Dia memperlihatkan disiplin serta dedikasi yang tinggi. Kemudian ditugaskan pemakanan istana.Beberapa tahun kemudian namanya menjadi buah mulut para pekerja istana kerana kerajinannya, dedikasi dan amanah.

         Lebih kurang sebulan lalu dia berjaya menangkap tupai kerawak dan membelanya dalam sangkar.Suatu hari seorang pekerja istana menceritakan tentang permainan turun- temurun di Ogonshoto. Permainan itu diadakan sehari selepas gerhana mtahari penuh iaitu permainan memburu peliharaan.Pada zaman dahulu penduduk asli dijadikan buruan sehinggalah dihapuskan oleh penjajah Eropah. Waktu permainan ialah dari matahari gelincir rembang sampai matahari terbenam. Setiap pemburu hanya dibenarkan menggunakan senjata tiga kali sahaja. Andai tiga kali senjata digunakan namun buruan tidak mati maka binatang itu dibiarkan lepas dan pemburu mesti pulang tanpa menoleh ke belakang.Jika pemburu melepaskan binatang peliharaan yang paling disayangi, semakin bermaknalah permainan itu.Tempat permainan sekitar kaki gunung berapi hingga ke pinggang gunung berhutan. Di pinggang gunung yang berhutan kata orang terdapat kediaman sejumlah kecil resi.(orang pertapa).

             Pemuda itu pun membeli sebatang temiang dan sejumlah damak. Dari minggu ke minggu dia berlatih menggunakan temiangnya hinggalah berjaya mengenai sasarannya. Menjelang gerhana matahari penuh semua damaknya mengenai sasaran. Dia memanggil Presiden dengan panggilan ‘Papa’ atas permintaan Presiden sendiri. Menurut pekerja istana  ‘Papa’ tidak pernah ketinggalan berburu semperna  dengan peristiwa gerhana matahari penuh. Binatang buruan ‘Papa’ seperti musang, babi hutan dan seekor beruk. Pemuda itu teringat semasa di Banaba dia mendapat keputusan cemerlang dan tergolong dalam sepuluh pelajar terbaik bagi seluruh Karibati.  Mengisi masa lapangnya  sementara menunggu keputusan penempatan kolej serta biasiswa pemerintah Australia di berperahu menagngkap ikan. Hari malangnya tiba apabila tidak berpatah balik ke Banaba lalu dilanda badai barat. Setelah menetap di Ogonshoto dan menjadi anak angkat Presiden hidupnya bagai di syurga. Kemewahan dikecapi seperti bilik yang indah, perpustakaan menarik, makanan bermutu, pakaian cantik, elaun bulanan yang tinggi, beberapa buah kereta peribadi, beberapa pengiring, bergaul dengan orang ternama dan dilantik sebagai ahli lembaga pengarah syarikat besar Ogonshoto. Dia berasa terhutang budi kepada Presiden.

         Hari yang ditunggu pun tiba. Dia melihat ‘Papa’ tidak ada binatang di hadapannya.’Papa” menyeluk saku, mengeluarkan tangan sambil sambil menunduk mencecah tanah lalau membuka tapak tangan seolah-olah melepaskan sesuatu kemudian mengejar mainannya.Tupai kerawak pemuda berjaya mengelak dua bilah damak beracun lalu lari melompat lebih pantas daripada mainan Presiden. Pemuda Banaba sekarang mendahului presiden mengejar tupainya ke dalam belukar. Ketika bunyi gendang dan gong sayup-sayup, jauh di kaki gunung pemuda terdengar suara Presiden yang menyuruhnya tunggu. Dalam fikirannya adakah Presiden akan menolongnya menembak buruannya dan mereka akan kembali  sebagai pemburu yang berjaya.Namun sebaliknya apabila  Presiden mengacukan pistol ke arahnya. Das kedua tembakan menembusi lengan kanan pemuda Banaba. Das ketiga mengenai betis kirinya. Pemuda itu lari terjengket-jengket menjauhi Presiden. Apakah yang tersirat dalam hati presiden?.Adakah dia mainan presiden. Itulah yang bermain dalam fikiran pemuda Banaba.

       Apabila sampai di pinggang gunung berapi Gora-Gora dia menunggu  hingga matahari tenggelam untuk kembali ke istana.Tiba-tiba muncul Presiden lalu tembakan keempat dilepaskan yang menghancurkan tapak tangannya. Muncul pula tentera elit presiden memotong lidah dankedua-dua pergelangan tangannya. Presiden memberi amaran supaya jangan kembali ke istana dan berada di Ogonshoto. Persoalan timbul dalam fikirannya adakah dia mangsa permainan ? jika benar sepatutnya dia ditinggalkan sesudah tiga kali ditembak kerana itu peraturan permainan. Namun peraturan permainan tidak dipatuhi Presiden. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukan seterusnya kerana  dia tidak mungkin kembali ke istana atau keluar dari Ogonshoto kerana tanpa lidahnya dia bisu.Dia terus meredah ke puncak dengan harapan bertemu resi. Tetapi akhirnya resi telah menemuinya dan merawat  kakinya dahulu. Timbul persoalan dalam fikiran pemuda Banaba mengapa dia menjadi binatang buruan. Adakah kerana dia menyembunyikan kepintaran bahasa Inggerisnya di mana dengan kepintarannya dia telah membaca catatan-catatan peribadi serta novel-novel Presiden ataupun disaat-saat akhir presiden memilihnya sebagai buruan kerana tidak membawa apa-apa ke medan perburuan. Sekarang dia mula menyesali betapa palsunya dunia warna warni Ogonshoto. Pintu Ogonshoto sudah tertutup baginya dia menggerakkan jari kakinya berlatih menulis aksara demi aksara. Sekarang barulah dia memahami sebab-sebab resi mengubati kakinya dahulu.


BAB 6
PENTAFSIR

Seorang lelaki tua yang gemar menyelam merupakan satu-satunya resi yang dikenali  penduduk Aitu. Orang-orang Aitu percaya ketika menyelam lelaki tua itu bukan sahaja memencilkan diri dalam lautan malah telah meninggalkan kekotoran di atas garis pantai.Dengan menyelam dirinya dapat ‘menyelami’ erti  kesucian dan kebenaran. Orang tua itu berwajah lembut dan tenang dengan sepasang mata jernih yang tidak sanggup ditentang. Dia enggan bercakap banyak. Katanya terpilih dan tidak mempunyai makna tunggal.Terdapat seorang penduduk Aitu yang cuba mendampinginya di daratan selama sepuluh tahun lalu. Pendamping itu telah menerima dan belajar menggunakan bahasa resi tentang serpihan-serpihan kehidupan. Selama beberapa bulan pendamping cuba mencantumkan serpihan pelbagai warna dan makna. Akhirnya dia berpendapat masanya telah tiba untuk memperagakan seluruh cantuman menurut tafsirannya sendiri.

          Pada suatu petang pendamping bercerita kepada rakannya yang tidak ke laut. Megikut katanya sekarang dia bukan lagi pendamping tetapi sebagai seorang pentafsir. Pada masa dulu di Aitu terdapat hanya  sebelas rumah termasuk keluarga resi. Aitu jauh terpencil di Ogonshotto di mana penduduknya cepat tidur dan lambat bangun. Pada suatu hari perkampungan itu dilanda debu gunung berapi dan kematian seekor paus terdampar di pantai Aitu. Dua petanda buruk datang serentak iaitu satu dari puncak daratan dan satu lagi dari lantai lautan. Si resi muda mula melihat jiran tetangga mula menjadi pentafsir mencari jawapan mengapakah Tuhan menghantar  tanda-tanda buruk ini. Tafsiran bertambah dari hari ke hari. Pada hari kedelapan resi muda menyelam untuk membersihkan dirinya daripada debu gunung berapi dan bau bangkai paus. Tetapi pada peringkat seterusnya  ketika sendirian dalam air dia teringat akan pelaajarannya dengan  resi  tua dahulu. Dia mula mentafsir tentang Tuhan mengutus tanda-tanda celaka di daratan.

         Aitu didatangi sebuah kapal besar dari Tatamanu. Kelasi kapal memberitahu  sejak sepuluh hari lalu Ogonshoto mempunyai Presiden baharu.Penduduk Aitu begitu mengenali Presiden baru yang mempunyai  riwayat hidup yang luar biasa iaitu kepintaran nya yang menjadi teladan anak-anak muda Eropah. Begitu juga rasa tidak malunya mempunyai ibu yang tua dan hodoh dengan memeluk kaki ibunya di pantai.Keesokan harinya semasa resi menyelaman  mata hatinya kembali merenung dua tanda petaka itu.Ketibaan tanda petaka itu menurut pemikirannya mengiringi detik pelantikan presiden Ogonshoto, iaitu dua tanda buruk dan satu peribadi luar biasa.Baginya sukar untuk memahami hubungan ini.

    Presiden akan datang ke Aitu  sempena seratus hari pertama Presiden berkuasa. Tujuan kedatangannya  untuk merancang pembangunan Aitu serta mengadili satu sayembara.Sayembara itu tentang ‘ciptaan yang hidup’ dan hadiahnya sebutir kelapa emas. Penghuni  Aitu kebingungan dalam membuat tafsiran ‘ciptaan yang hidup’ hanya tiga orang yang berani menyertai sayembara itu. Seorang daripadanya resi muda. Si resi muda menyelam beberapa kali untuk mentafsir ‘ciptaan yang hidup’. Akhirnya dia  berpendapat yang mampu dilakukan hanya menjadikan benda tidak hidup ciptaannya tampak seakan-akan hidup. Ciptaan itu mesti meniru sesuatu yang hidup.Resi mula menbuat ciptaannya dengan mengambil tanah liat, mengumpul beberapa helai daun tembakau, beberapa jenis buah dan daunan yang boleh direbus menghasilkan warna. Akhirnya saiplah ciptaanya.

       Apabila tiba hari pertandingan ketiga-tiga peserta membawa ciptaan masing-masing ke tepi pantai. Akan tetapi tidak seorang pun dapat melihat ketiga-tiga ciptaan itu kerana semuannya dibungkus. Hanya Presiden yang boleh menghampiri ciptaan-ciptaan itu. Presiden turun dari kuda dan membuka kain penutup ciptaan peserta. Pesrta pertama  dan kedua tidak berjaya kerana ciptaan mereka menyalahi tafsiran. Apabila tiba pada ciptaan resi Presiden melompat naik pelana lalau bergerak pada jarak yang agak jauh. Dari jarak yang agak jauh  ciptaan resi menampakkan ikan-ikan daripada tanah liat memeperagakan warna-warni tubuh sama ada bewarna tunggal atau pancawarna.Ikan-ikan itu tampak berkejaran berenang . Segalanya seperti hidup padahal yang sedang bergerak hanyalah air laut yang mulai pasang sedangkan ikan-ikan itu tetap tidak hidup di atas pasir putih pantai Aitu. Presiden mengeluarkan kelapa emas sebagai hadiah. Pandangan resi buah kelapa itu bukan ditempa daripada emas mungkin sebuah kelapa kuning biasa yang dilumur minyak agar tampak berkilau.Presiden menghampiri ciptaan resi lalu dilontarkan kelapa itu menghentam segala ikan ciptaan resi hancur ditelan lautan. Bagi penduduk Aitu mungkin begitu cara seorang presiden memberi hadiah namun bagi resi cara Presiden itu menampakkan kebodohan seorang yang dianggap terpelajar.Kelapa emas dihanyutkan laut.Resi buat pertama kalinya mengarahkan semua penduduk balik kecuali dirinya. Malam itu resi melakukan ritual penyelaman sepanjang malam. Semasa timbul untuk kali penghabisan terlihat olehnya sekumpulan ikan-ikan bewarna-warni berenang mengelilinginya. Ikan-ikan itu mengingatkannya kepada iakan-ikan daripada tanah liat ciptaannya. Pada fikirannya mungkinkah Tuhan mengganti ciptaannya dengan ciptaan yang benar-benar hidup.Semasa penyelaman kali terakhir dia ternampak beberapa ekor hidupan laut, bertubuh bulat , berduri tajam memamah karangan laut.Bentuk hidupan itu mengingatkannya kepada kelapa emas. Tafsiran resi muda  Tuhan telah menggantikan ciptaanya dan juga menggantikan hadiah Presiden itu di mana dua benda yang tidak hidup, sekarang menjadi sesuatu yang hidup. Yang satu indah pancawarna dan yang satu lagi kelabu merosak karang.Dia mulai berasa yakin bahawa kuasa baik sedang diintai oleh kuasa jahat. Bandingan ini dapat mengaitkan dua tanda celaka itu dengan perlantikan Presiden.Bagi resi Tuhan tidak pernah berlaku silap apabila menghantar isyarat-isyarat ke dunia.

         Pada resi walaupun dia kerdil untuk melawan presiden namun dia tetap tidak boleh berdiam diri. Wajar baginya hidupan laut perosak karang itu dimusnahkan yang secara perlambangan merupakan pernyataan sikap terhadap pemerintahan Ogonshoto.Bagi pemikiran resi sesiapa yang melawan kuasa jahat akan diberi balasan nirwana. Sebab itulah hingga sekarang mengikut pentafsir resi itu sering bertapa di laut sambil membunuh hidupan laut perosak karang.

       Dua puluh hari selepas pendedahan pendamping resi tentang tafsirannya. Aitu dikunjungi oleh seorang dari pejabat Presiden di Tatamanu. Dia bertanya pentafsir tentang benarkah lelaki tua itu ada menyebut tentang imbuhan nirwana kepada sesiapa yang membunuh hidupan laut perosak karang itu.Pentafsir mengiakan lalu disuruh membawanya berjumpa lelaki tua tersebut.Keesokan harinya mereka pergi bertemu resi tua yang ketika itu bersiap-siap hendak ke laut.  Orang dari Tatamanu itu mengatakan resi tua boleh dihukum kerana memberi pendapat yang mengelirukan iaitu imbuhan nirwana kepada sesiapa yang membunuh hidupan laut perosak karang. Imbuhan nirwana hanya ditentukan Tuhan jawap resi tua. Jawapan resi tua amat mudah bagi orang Tatamanu di mana dia tidak perlukan pentafsir untuk membuat tafsiran kerana baginya  apa yang dikataka resi itulah maknannya tanpa perlu tafsiran. Mendengar resi tua berkata " Akan tiba" orang Tatamanu menjawab dia akan menunggu ketibaannya. Dia membuat tafsirannya  Tuhan akan datang dari laut. Dia menunggu ketibaan Tuhan  kerana Tuhan yang hanya boleh memberi jawapan. Tafsirannya tidak dipercayai penduduk Aitu. Orang Tatamanu itu menunggu Tuhan setiap hari di pantai. Beberapa penduduk kasihan melihatnya lalu dibuatkan pendok kecil dan diberikan makanan kepadanya. Beberapa Tahun kemudian orang dari Tatamanu itu meninggal dunia dengan matanya terbuka memandang ke laut.Mayatnya dibawa pulang ke Tatamanu.Akhirnya terjawab juga maksud "akan tiba" di mana pentafsir membuat tafsiran  iaitu ada kebenaran yang hanya akan ditemui di dunia yang akan datang iaitu di hadapan Tuhan.Resi menangis teresak-teresak apabila mendengar tafsiran pentafsir tanpa berkata apa-apa lalu memegang lengannya berjalan seiring. Pada fikiran  pentafsir itu menandakan resi tua menyetujui pendapatnya.






BAB 7
JARI

Seorang guru yang pernah menjadi guru sains sekolah Tinggi Tatamanu kini mengajar di pedalaman
Kuri. Yang menarik perhatian rakan dan jiran tetangga ialah sepotong jari berendam cecair pengawet dalam sebuah tabung kaca turut dibawa pindah dari Tatamanu. Pada suatu hari ketika guru kidal itu tidak ke sekolah mereka ke rumahnya untuk bertanya tentang jari tesebut. Guru kidal itu mengisahkan riwayatnya kepada tetamunya.Beberapa tahun lalu golongan pengkritik  mengkritik pemerintahan Ogonshoto terutama Presiden  yang tidak lagi mahu mendengar pendapat orang lain termasuk peribumi.Namun reaksi Presiden ialah secara tegas menyebut sesiapa sahaja bebas untuk memberikan kritikan konstruktif, tanpa perlu berasa takut dan khuatir, tanpa tanggapan karut sang pengkritik konstruktif, atau keluarganya, atau saudara-maranya akan dikenakan tindak balas yang keras dari pemerintah.Lalu guru kidal itu memberitahu siswanya tentang kepincangan kerajaan. Walaupun memeranjatkan banyak pihak tetapi tiada sebarang tindakan ke atasnya. Guru kidal mulai yakin kata-kata presiden tentang demokrasi  Ogonshoto akan menjadi contoh terbaik fahaman demokrasi moden di Pasifik.

       Tidak lama kemudian dia menyiapkan makalah yang agak panjang untuk akhbar Ogonshoto. Dia mempertaruhkan jari manisnya akan dikerat jika makalah itu diterbitkan dan tiada apa-apa tindakan dikenakan kepadanya dan keluarganya. Beberapa  hari kemudian makalahnya yang bertajuk "Daratan" diterbitkan.Makalah yang mengisahkan tentang Adam yang terapung di angkasa mencari daratan di dunia. Daratan yang dulunya milik peribumi Ogonshoto kini telah dibahagikan oleh Presiden kepada musuhnya untuk memenangi hati mereka dan kepada pengikut setianya tanpa mengkaji implikasinya. Tanah pemberian Presiden kepada bekas musuh politiknya membuatkan mereka lupa perjuangan asal dan membangunkannya dengan bantuan pelabur asing atau menjualkannya terus kepada orang Amerika dan Eropah. Kesannya harga tanah berlipat ganda meningkat tidak mampu dimilki rakyat tempatan. Ponyokong kerajaan yang mendapat tanah juga akan terus menjualkannya tanah masing kerana sasaran mereka hanyalah lima tahun, atau lima tahun akan datang apabila pemilihan umum diadakan.Ini berlaku kerana untuk mengukuhkan ledudukan mereka  perlu ada wang.Akibatnya Ogonshoto sedang mengecilkan daratan.Misalya tujuh puluh peratus daratan Futu-Ata dimiliki orang-orang Jepun. Begitu juga di tempat-tempat lain banyak kawasan daratan dimiliki orang-orang Inggeris, Amerika, Australia, New Zealand, Jerman, Itali, Switzerland dan Perancis. Sekali mereka mendapat tanah daratan mereka tidak akan melepaskannya. Dia mengakhiri tulisannya dengan menyebut pembinaan stesen angkasa adalah kerana manusia ghairah mencari daratan baru di atas sana. Ogonshoto terus menyerahkan daratan kepada bangsa-bangsa lain, mengabaikan peribumi sendiri.

        Setelah dua bulan berlalu tanpa apa-apa tindakan dia mulai percaya bahawa demokrasi mulai segar kembali  di Ogonshoto. Lalu guru kidal tersebut teringat akan janji-janjinya.Namun sukar baginya untuk memotong jarinya. Lalu dia pergi ke perumahan para lepra (penyakit kusta). Di sana dia menemui sahabatnya bekas tukang kayu yang telah dipindahkan ke kawasan perumahan tersebut kerana mengidap penyakit kusta.Di sana sahabatnya memotong jari manisnya . Sahabatnya menganggap perbuatannya sebagai bodoh.

      Hukuman datang lewat setepas dia mengorbankan sebatang jarinya di  mana dua minggu kemudian setelah lukanya kering barulah dia  menerima surat mengarahkannya pindah dalam tempoh dua puluh empat jam. Jadi dia telah dipindahkan ke pedalaman sebagai hukuman atas  penulisan makalahnya.Begitu juga terjadi kepada saudara maranya yang menyalahkannya kerana mereka turut menerima hukuman atas perbuatannya.

      Beberapa minggu kemudian pedalaman Kuri gempar kerana gabungan tiga syarikat Turki, Jepun dan Jerman akan datang menebang hutan di kawasan itu untuk dijadikan padang golf.Guru itu menganggap perbuatan itu gila kerana Ogonshoto pernah dilanda kemarau parah selama sembilan bulan akibat penebangan hutan dan kawasan tadahan dimusnahkan.Kesanya ratusan orang telah mati ada yang terpaksa  meminum air kencing sendiri. Guru itu berani mempertaruhkan jari hantunya dengan yakin projek itu tidak akan dilaksanakan kerana belum mendapat kelulusan kajian alam sekitar. Bagi penduduk Kuri  guru itu seorang yang mempunyai keyakinan luar biasa kerana setelah kehilangan jari manisnya atas pertaruhan yang sia-sia sekarang dia mempertaruhkan jari hantunya pulak.Keyakinan guru itu berdasarkan Ogonshoto telah belajar daripada peristiwa kemarau yang lalu.Dia yakin tidak akan kehilangan jari hantunya.

     Projek diKuri di batalkan kerana bantahan  kumpulan pencinta alam sekitar yang mengemukakan kajian ilmiah setebal tujuh puluh lima halaman. Berita itu tersiar di radio, guru menari-nari  mengangkat tangan kanannya tanda kegembiraan lebih-lebih lagi jari hantunya terselamat. Orang-orang Presiden gembira kerana projek itu dibatalkan dan memarahi pegawai negeri itu lalu mengenakan tindakan terhadapnya kerana telah meluluskan projek bukan kepada orang-orang presiden. Presiden menyuruh orang-orangnya bersedia untuk mengambi alih perojek itu pada ketika yang sesuai iaitu ketika kemarahan pecinta alam telah reda kerana projek itu menguntungkan. Apa yang akan mereka lakukan ialah mewujudkan golongan pecinta alam bikinan mereka untuk menyediakan laporan balas lapan puluh halaman yang menyokong agar hutan pedalaman Kuri boleh ditebang.

        Guru berhasrat ingin mengadakan jamuan thanksgiving petang esoknya kerana bersyukur hutan pedalaman kuri selamat  dan lebih-lebih lagi jari  hantunya terselamat tidak akan bercerai daripada tapak tangannya. Petang sabtunya jiran-jiran datang menolong dan jamuan iti berlangsung dengan meriahnya. Akan tetapi kemudian berkemundang di radio penguguman daripada  pejabat Presiden  tentang Rancangan pembinaan di pedalaman Kuri diteruskan di mana dua buah syarikat antarabangsa dari Amerika dan Scotland terlibat dengan memindahkan konsep tradisional St. Andrews. Dengan itu Ogonshoto akan memiliki padang golf bertaraf antarabangsa dan sekali gus Ogonshoto akan sedarjat dengan negara-negara kapitalis yang maju di dunia.Kerajaan mendapati laporan pencinta alam yang berpejabat di Kuri mengandungi banyak kesilapan fakta dan data. Berpegang kepada laporan golongan pecinta alam Tatamanu projek itu tidak memudaratkan Kuri, Futu-Ata atau Ogonshoto dalam jangka masa pendek atau panjang.

       Penduduk Kuri menasihati guru itu supaya tidak menunaikan janjinya kerana akan mecacatkanya nanti namun guru itu berkata dia bukannya seorang yang suka berdolak-dalik.Lalu  dia menghubungi perumahan penghidap lepra dengan telefon untuk bercakap dengan rakannya.Jawapan yang diterima ialah rakannya telah meninggal dunia tiga hari yang lalu. Dia sugul lalu ke dapur menggunakan kapak kecil memotong jari hantunya. Para tetamu meluru ke dapur di mana mereka mendapati guru itu terjelepok di suatu sudut mungkin pengsan. Darah merah berhamburan di lantai.Jari kirinya memegang jari hantunya. Di dinding beberapa kaki atas kepala guru terlihat tulisan darah, TERRA FIRMA!

BAB 8
KAMERA

Tentang seorang pemuda yang baru pulang dari Tokyo ke Tatamanu.Dia telah dipilih dan di hantar ke Tokyo di bawah program Penyelidik Muda Asia-Pasifik. Pada mulanya dia tidak menaruh sebarang harapan kerana ada beberapa orang penyelidik muda lain yang berbakat di Tatamanu. Dia pula berasal dari Runakita kota pambangkang dan lebih buruk lagi abang tuanya dahulu merupakan seorang aktivis hak asasi manusia yang telah menghilang diri hingga sekarang. Dia ditempatkan di sebuah politeknik pinggir Tokyo. Di Ogonshoto sejak di sekolah dasar dia tidak pernah dididik secara formal untuk memahami dan menikmati kesenian.Oleh itu dia tidak meminati teater tradisional seperti teater Noh yang hanya melelapkan matanya. Cuma satu kesan daripada menonton teater Noh ialah topeng-topeng yang dipakai pelakonnya.Baginya, bagaimana kalau banyak manusia memakai beberapa topeng di dunia ini, hingga menenggelamkan peribadi sebenar.

        Setelah empat bulan di Tokyo sebelum kembali ke Ogonshoto dia ke Bandar Elektrik Akihabara membeli beberapa barangan untuk kamera eksperimentalnya. Iaitu sebuah kamera hitam, perakam suara saiz mini, sebuah radio transistor, termometer elektronik, pengesaan pergerakan udara elektronik, buku elektronik tentang jadual cuaca global, sbuah kalendar elektronik dan beberapa utas wayar yang sesuai.

        Sayangnya semasa penerbangan dia hanya membawa kamera hitam ke kabin. Masanya terbuang. Andaikata dia membawa semua barangan elektronik itu ke kabin bolehlah dia memasang kamera eksperimentalnya itu. Semasa di dalam teksi dalam perjalanan pulang sewakyu menyelak akhbar dia ternampak iklan akhbar seperempat halaman memuatkan foto seorang lelaki tua bekas komandan tentera yang memohon maaf kepda semua pihak atas kesilapannya sepanjang berkhidmat dalam angkatan tentera Ogonshoto. Pemandu teksi memberitahu sejak dua minggu lalu dia sakit dan meracau dan ramai orang ke rumahnya yang kemudian mendengar cerita tentangnya. Anank-anaknya tidak seorang pun datang untuk menjaganya. Hanya isteri tua yang lumpuh menjaganya.Dia menyuruh pemandu teksi membawanya ke rumah komandan tersebut.Sesampainya ke rumah lelaki tua bekas komandan itu dia pun menghampiri pintu untuk masuk tetapi langkahnya terhenti kerana terdengar suara orang mengerang dan bercakap-cakap. Dia ke jendela yang terbuka memerhatikan keadaan rumah dari luar.

          Seorang lelaki tua, bekas komandan terbaring dan mengerang di atas katil. Isterinya yng sudah tua dan lumpuh duduk di atas lantai simen di sisi katil.Ada seorang lelaki tegap sedang berdiri menentang bekas komandan itu. Lelaki tegap itu mengatakan bekas komandan itu bodoh kerana memohon maaf kerana betapa besar salah dan dosa bekas komandan dia hanya perlu memohon maaf kepada Tuhan. Bekas komandan menjawab dengan mengatakan sejak beberapa minggu lalu dia teringat semula kejahatan yang dilakukannya. Terbayang di matanya mayat-mayat mereka hidup semula datang membalas dendam. Lelaki tegap itu mengatakan bekas komandan itu tolol kerana sudah didoktrinkan dan diajar supaya tidak berasa berdosa demi Presiden dan Republik.Tiba-tiba bekas komandan menjerit sambil menuding siling rumah sambil berkata lelaki aktivis hak asasi menjelma di mana dia ingat lima tahun lalu di jurang gunung berapi Gora-Gora semuanya berlaku atas perintah sulit presiden. Lelaki tegap menyambar bekas komandan untuk di bawa ke hospital tentera dan tiga jam lagi  isterinya  pula akan dibawa ke rumah orang tua-tua.

           Di dalam kamar rumah bujangnya di Tatamanu dia memasang kamera eksperimentalnya. Akhirnya kamera eksperimentalnya siap. Dia mencuba kamera eksperimentalnya. Hasilnya berjaya di mana dia dapat merakam peristiwa yang telah berlaku. Mengikut rakannya ciptaan ini luarbiasa.Dia menceritakan kepada sahabatnya tentang apa yang didengarnya  semasa bekas komandan meracau iaitu tentang peristiwa di kawah gunung berapi Gora-Gora dan tentang aktivis hak asasi. Baginya mungkinkah lelaki aktivis itu abang tuanya. Dia mengajak rakannya mendaki gunung berapi Gora-Gora untuk mencari bukti. Setelah dua hari mereka tiba di puncak. Mereka dapat melihat beberapa imej hitam putih di pemidang tilik kamera eksperimental  lalu mengelik beberapa kali.Apabila dicuci filemnya hanya tiga frame yang menjadi. Pencipta kamera eksperimental itu menjerit apabila mengenali wajah seorang lelaki yang matanya diikat dengan sehelai kain iaitu abanya tuanya sendiri.Foto satu gambarnya mata abang tuanya diikat dengan sehelai kain dengan kedua-dua tangannya digari kebelakang. Melalui pita suara kedengaran abanya tuanya merayu supaya jangan apa-apakan dia namun Komandan menyuruh membaya abang tuanya kepinggir jurang. Foto dua tentera menjauhkan diri dari abangnya dan abangnya sudah melutut betul-betul di tepi jurang gunung berapi Gora-Gora.Komandan berdiri tegak kira-kira lina kaki dari abang tuannya sambil mengacukan pistol ke arah kepala abang tuanya. Melalaui pita suara kedengaran abang tuanya merayu supaya dirinya tidak dibunuh dan dibawa ke pengadilan dan kedengaran bunyi letupan pistol. Foto tiga Tentera menerajang mayat abang tuanya masuk ke dalam kawah gunung berapi. Kepala abang tuanya terjunam ke bawah dan Komandan menyarungkan pistolnya.Melalui pita suara kedengaran bunyi angin malam dan gelegak bara yang mengerikan.

           Pencipta kamera eksperimental ingin membawa  perkara tersebut ke pengadilan.Walaupun tidak begitu yakin hasratnya akan berjaya namun dia akan mencuba.Dia menulis manual penggunaan kamera eksperimentalnya untuk ditinggalkan kepada rakannya sekiranya apa-apa terjadi kepada dirinya atau temannya kelak. Dia meninggalkan rakannya untuk pergi mencari keadilan. Dalam sebuah bagunan dia sedang menunggu salinan laporannya selama tiga jam. Baginya keadilan mesti ditegakkan dengan membawa bekas komandan dan tentera ke muka pengadilan kerana hanya mereka yang tahu sama ada pembunuhan itu kehendak mereka sendiri atau atas arahan pihak lain. Dua orang tentera datang menahannya atas kesalahan yang amat besar kerana menggunakan kamera yang belum diluluskan penggunaannya di Ogonshoto.Tanpa pengetahuannya  salinan tiga keping foto dan pita suara telah dihantar ke hospital tentera tempat komandan itu diawasi. Apabila diperlihatkan foto dan diperdengarkan pita suara komandan itu menjerit melolong dan pengsan.Begitulah yang berlaku kepada bekas komandan itu dua hari dua malam di mana akhirnya dia meninggal dunia.

           Pencipta kamera eksperimental ditahan di lokap tentera. Dia belum lagi dimaklumkan hari perbicaraannya walaupun sudah dua hari ditahan kerana kebiasaanya pada hari ketiga penangkapan perbicaraan akan dilakukan. Anehnya dia belum di dimaklumkan bilakah kes pembunuhan abang tuanya akan dibawa ke muka pengadilan. Dia terbayang-bayang akan kamera eksperimentalnya. Entah ditangan siapa.Kamera itu mampu merakam kan masa lalu pada masa ini. Memasang dan menciptanya mudah, boleh diinovasi. Pendeknya boleh didapati di mana-mana tidak lama lagi. Tiba-tiba di tercium bau belerang di mana dia mati ditembak




BAB 9
BAHTERA

Mengikut perkiraan lelaki berumur akhir lima puluhan, bakal nakhoda bahtera itu esok hari yang paling sesuai untuk diluncurkan bahtera ke laut. Dia sudah membuat perkiraan baik buruk tiap-tiap hari bulan mengikut cara perhitungan orang tua-tua Ogonshoto.Hampir setahun lalu ketika dia bersampan cadik sebelah petang yntuk pulang ke rumahnya dia terlihat seekor penyu raksaksa hijau lumut kehitam-hitaman menyusup di bawah sampan cadiknya. Sesampainya di pantai dia ke warung lalu menceritakan tentang penyu raksaksa itu. Tiada seorang pun mempercayainya. Ada yang mengejeknya dan carut-mencarut berpanjangan.Menurut  lelaki tua itu kedatangan penyu raksasa ke pulau karang itu tidak penting kerana ada gua besar tempat tinggalnya  tetapi yang penting ialah bila penyu itu akan meninggalkan guanya. Kerana menurutnya hanya penyu rasaksa yang dapat mengesan gegaran kerak bumi. Seribu tahun lalu berlaku gempa bumi luar biasa di mana hilang lenyap beberapa pulau. Tinggallah Gora-Gora, Futu-Ata, Rai-Rapa dan pulau-pulau pasir karang. Jadi mereke memerlukan bahtera yang boleh membawa sebanyak mana penduduk Ogonshoto. Penduduk Ogonshoto makin ramai mempercayainya. Mereka berbaris-baris mendaftar diri sebelum dibenarkan menaiki bahtera.

           Pada peringkat awal dulu bukan sahaja tidak mempercayai kisah kemunculah penyu rasaksa malah memperolok-olokan usahanya membina bahtera.Penyu raksaksa membawa alamat buruk, jadi mereka harus berpindah mencari daratan baharu. Bahtera besar perlu dibina.Berminggu-minggu kemudian barulah dia didatangi pengikut-pengikut yang percaya kepadanya termasuk lelaki pendiam dan beberapa orang resi yang mengasingkan diri dalam hutan. Namun dia ditentang anak lelakinya yang tinggal di asrama di Tatamanu yang mengatakan Ogonshoto terletak jauh dari plat lingkaran gunung berapi pasifik. Namun dia faham pemikiran anak muda berbeza dengan orang tua. Sukar baginya yang buta huruf untuk memberi penjelasan kepada anaknya tentang ‘kebenaran’ daripada cita rasa dan deria lampau berbanding ilmu yang dipelajari.

         Dia tidak faham birokrasi Ogonshoto, permohonannya ditolak dari satu jabatan ke satu jabatan. Akhirnya dia meminta bantuan sebuah Firma Jepun dari Futu-Ata yang kagum dengan rancangannya. Peruntukan besar dikeluarkan untuk memberi rasuah kepada politikus dan birokrat tertentu di Ogonshotto. Seminggu kemudian barulah dia dan pengikutnya mendapat keizinan untuk membina bahtera. Kebenaran di beri untuk mengambil kayu di hutan seluas lima ratus ekar di Futu-Ata dalam tempoh maksimum dua tahun dan di puncak layar mesti dikibarkan bendera Ogonshoto.Itulah hutan terakhir di Ogonshoto. Dia mula mengarahkan pengikutnya bekerja seperti mengali perigi, membina bangsal,mendirikan gudang, dan membuat tapak galangan.Dia kembali mengingat ilmu bahtera yang dipelajarinya dulu.Siang malam pengikutnya bekerja menyiapkan bahtera. Dia mengejar masa, di mana sebaiknya biarlah bahtera sudah terapung apabila penyu raksaksa mula tinggalkan pulau itu. Seseorang diperintah untuk memerhatikan penyu tersebut.

          Terdapat  seorang lelaki dan dua orang wanita yang sakit parah ingin menaiki bahtera namun dihalang pengikutnya.Nakhoda buat sementara waktu menyuruh mereka beristirehat di gudang alat utas. Nakhoda bertanya  mereka sejak bila mereka sakit. Lelaki itu memberitahu sejak balik dari jamuan di istana Presiden dua hari lalu. Lelaki itu berharap nakhoda membenarkan mereka bertiga naik kapal namun ditolak nakhoda.Mereka memberitahu sebenarnya telah ada lima penumpang yang mereka kenal yang turut dalam jamuan Presiden berada dalam ke dalam bahtera. Nakhoda ingin mengesan kelima orang penumpang itu dengan mengatakan makanan dalam bahtera tidak seenak hidangan di istana Presiden namun tidak seorang pun menyambut umpanannya tentang hidangan di istana Presiden.

       Nakhoda menatap mata dan bibir setiap orang. Sesiapa yang mata dan bibirnya layu diarahkan pindah ke geladak namun jumlahnya melebihi lima iaitu lapan belas. Tiba-tiba lelaki yang bertugas di dulang-dulang melaung sambil melambai-lambai  nakhoda. Nakhoda bergegas ke ke dulang-dulang lalu meneropong ke arah prairan pulau karang. Penyu raksaksa dilihat telah meninggalkan pulau karang ke timur. Bahtera yang panjangnya seratus dua puluh meter , lebarnya dua puluh lima meter dan dalamnya lima belas meter diluncurkan ke laut.Menurut firasat Nakhoda  pelayaran akan bermula esok harinyamengikut penyu raksaksa itu. Malam itu nakhoda berasa lega kerana anaknya akan ikut bersamanya namun yang perlu difikirkan ialah nasib dua wanita dan seorang lelaki digedung itu di mana membawa mereka seakan-akan sengaja menyebarkan wabak penyakit yang mungkin akan membunuh semua orang dalam bahtera tetapi meninggalkan mereka seolah-olah membiarkan mereka mati dalam malapetaka.

      Dalam waktu yang sama anak nakhoda menulis sesuatu dalam buku catatannya iaitu bagaimana bapanya tahu malapetaka akan tiba. Sebenarnya mereka yang berpenyakit itulah bagi anaknya yang akan membawa malapetaka besar dalam bahtera. Di mana bahtera bapanya ibarat sebuah pulau, sekali malapetaka melanda semua akan mati di atas pulau binaan bapanya itu.Buku catatan itu diletakkan di sisi lampu Hurricane dalam kamar bapanya.

        Akhirnya nakhoda membenarkan mereka yang berpenyakit itu naik ke bahtera. Ketika dalam perahu tiba-tiba mereka didatangi seorang lelaki tinggi berpakaian serba putih merayu untuk naik ke bahtera. Nakhoda membenarkannya naik bersama-sama tiga orang yang berpenyakit tadi.Ketiga-tiga orang yang berpenyakit itu di tempatkan di buritan kapal. Sewatu Nakhoda menyebut masakan tidak seenak hidangan istana lelaki tinggi berpakaian puti itu bersuara menyatakan dia adalah ketua tukang masak. Nakhoda menyuruh lelaki itu mengikutinya ke dalam kamar.Sauh diangkat dan bahterapun belayarlah. Sewaktu itulah anak Nahoda terjun berenang ke pantai.

      Bahtera itupun belayarlah mengikut laluan penyu.Di dalam kamar nakhoda lelaki itu menceritakan lebih sepuluh tahun dia menjadi tukang masak Presiden. Baru-baru ini Presiden ingin memakan bubur tradisional Ogohshoto paling enak iaitu bubur taro. Campurannya gandum, sotong, dan daging rusa, ditambah sayur-sayuran. Apa yang memeningkan tukang masak ialah ketiadaan daging rusa. Sehari sebelum jamuan besar itu, seorang lelaki datang ke rumahnya.Lalu dibunuhnya lelaki itu dilapah dan dikisar dagingnya dan dijadikan ramuan bubur. Dua tiga hari tetamu mula sakit termasuk Presiden. Tukang masak akhirnya tahu bahawa lelaki itu pengidap sakit kelamin yang parah daripada surat mangsa yang terdapat dalam dompetnya.Mendengar cerita itu Nahoda mengarahkan tukang masak itu ke geladak. Suara tukang masak itu berubah menjadi halus , menarik lapisan atas rambutnya, lalu mengurailah rambutnya yang panjang hingga ke bahu.Apabila pakaian serba putihnya ditanggalkan rupanya dia adalah seorang wanita lampai bergaun labuh.Wanita itu meninggalkan kamar nakhoda.Nakhoda menjumpai buku catatan anaknya yang ditinggalkan berhampiran lampu hurricane.Setelah membacanya ketahuilah dia anaknya telah meninggalkan bahtera itu. Dia menjadi gementar dan longlai.

         Tiba-tiba terdengar dentuman luar biasa seperti halilintar.Asap gunung berapi kian menebal. Gelombang besar lagi tinggi muncul di barat Ogonshoto melanyak kepulauan, bangunan dan semua yang hidup di atasnya.Gelombang itu bergerak ke timur. Bahtera Nakhoda dilanda gelombang  dan terangkat enam ratus kaki ke udara dan perlahan-lahan menggelonsor menuruni lereng gelombang. Ogonshotto hilang tidak bersisa.Teringat dia akan anaknya. Pada fikirannya dia akan menurunkan penumpang yang dijangkiti di pulau yang mula-mula ditemui namun dia membatalkan hajatnya kerana baginya biarlah dia menyelamatkan mereka kerana dia telah kehilangan seorang anak lelaki .Setelah berminggu-minggu belayar akhirnya pada suatu pagi kedengaran laungan 'Tuan nakhoda! Daratan'.


EPILOG:
TSUNAMI

Bahtera dari Ogonshoto mendahului Kawai Maru berlabuh di pulau itu. Kedua kapal itu datang dari arah berlainan. Apabila mereka bertemu  di darat buat pertama kalinya peristiwa  tsunamilah yang mula-mula mereka perkatakan.Gora-gora, Rai-rapa, dan Futu-Ata hancur luluh. Mujurlah Kawai Maru dan bahtera itu tidak turut ditelannya.Sepuluh penumpang bahtera terbunuh. Yang sakit dimasukkan ke dalam wad dan yang lain ditempatkan di khemah-khemah khas sementara menunggu keputusan pemerintah pulau itu.Nakhoda menyerahkan nasibnya dan para pengikutnya kepada pemerintah pulau itu sama ada menerima mereka tinggal di situ atau meneruskan perjalanan mencari daratan lain.

         Berminggu-minggu lamanya Kawai Maru  berlabuh di sana jadi keraplah mereka bertemu dengan nakhoda dan pengikutnya. Perhubungan mereka menjadi akrab. Disanalah juga watak-watak yang masih hidup dalam semua naratif Ogonshoto temui.Daripada tokok tambah merekalah naratif-naratif Ogonshoto ini menjadi lengkap seperti seekor ikan yang lengkap. Semua itu telah berlalu berpuluh-puluh tahun yang lampau. Aku berumur lapan puluh tahun dan sudah dua puluh tahun meninggalkan Kawai Maru. Semua rakan-rakannya memilih jalan sendiri. Peristiwa pertemuan dengan nakhoda dan pengikutnya terjadi ketika umurku empat puluh tahun lima bulan.

            Kawai Maru telah digantikan dengan tenaga-tenaga muda lepasan sekolah tinggi. Mereka tidak pasti Tuan Kawai masih hidup atau meninggal dunia. Kebanyakan teman-teman aku telah pulang ke kampung masing-masing. Kehidupan di kampung halaman membingungkan kerana tidak ada teman masa kecil atau kenalan akrab. Kehidupan menjadi sunyi tidak seperti hiruk-pikuk di Kawai Maru.Tidak semua isteri dapat menerima kehadiran suami mereka  yang tiba-tiba muncul di hari tua.Kebingungan berada di rumah yang sempit dan berduaan sahaja  dengan isteri membuatkan lelaki tua mulai mengikut  ke mana sahaja isterinya pergi. Akhirnya pergerakan yang merimaskan ini menyebabkan berlakunya penceraian.

             Aku tidak pulang ke kampung halamannya. Isteri aku di kampung telah meninggal dunia tiga puluh tahun yang lalu ketika Kawai Maru berada di Jurang Marianas. Perkahwinan mereka tidak mendapat zuriat jadi sebaik sahaja berhenti dari Kawai Maru aku memilih tinggal di sebuah rumah orang tua di Daerah Kita, Tokyo.Kompleks kediamannya terletak di sudut sebuah taman yang luas. Persekitarannya amat sunyi sedangkan di luar taman di kota Tokyo hiru-pikuk. Taktala membuka mata, aku berada di wad hospital. Jururawat memberi tahu pembedahan sangat berjaya dan mungkin hujung minggu ini aku boleh pulang ke rumah.Telah lama aku merahsiakan penyakit ini daripada pengetahuan keluarga dan sahabat.Ketika menjalankan tugas di sebuah organisasi Asia-Pasifik di Tokyo penyakit semakin serius lalu terpaksalah aku menyerah untuk dibedah. Aku memejamkan matanya mengingati kampung halamnnya.







4 comments: